Sluit het cateringconcept aan op jouw bedrijfscultuur?

    Sluit het cateringconcept aan op jouw bedrijfscultuur?

    Medewerkers gaan weer volop naar kantoor maar vanuit een nieuwe balans. Ze bevinden zich ook op diverse locaties: thuis, op kantoor, in het bedrijfsrestaurant of bij een project. Deze verscheidenheid benadrukt de cruciale rol van het kantoor en het bedrijfsrestaurant en dwingt organisaties na te denken over de functie van hun pand.

    Mensen zijn van nature sociale wezens; we hunkeren naar verhalen, laten ons inspireren en delen graag onze kennis. Het verlangen om elkaar te ontmoeten is diepgeworteld, en een bedrijf gedijt bij het creëren van een sociaal hart waar mensen samenkomen. Het bedrijfsrestaurant is hier bij uitstek geschikt voor, dé plek waar medewerkers niet alleen overleggen en elkaar inspireren, maar waar ze ook genieten van een ontbijt, vers belegde broodjes, gezonde maaltijden en drankjes.

    Het kantoor evolueert tot meer dan alleen een werkplek; het wordt een hub voor samenwerking, creativiteit en sociale interactie. Het biedt ruimte voor flexibiliteit, waar medewerkers de vrijheid hebben om op verschillende plekken te werken. Dit vraagt om een heroverweging van de inrichting van kantoorruimtes en het restaurant, een aantrekkelijke omgeving die mensen uitnodigt om samen te komen en ideeën uit te wisselen.

    Met het kantoor als een ontmoetingsplek, creëren organisaties een omgeving die de behoeften van de medewerkers ondersteunt, hen verbindt en inspireert. Het gaat niet alleen om werk, maar ook om het delen van ervaringen, het opdoen van nieuwe inzichten en het versterken van de onderlinge band. Dit zal niet alleen het gevoel van gemeenschap en betrokkenheid binnen het bedrijf versterken maar ook de productiviteit bevorderen.

    Hoe belangrijk vind jij het welzijn van je medewerkers?

    In onze optiek zijn het kantoor en het restaurant de magneet van je organisatie. Het is de plek waar je samenwerkt en netwerkt. Je wilt dat het zo’n leuke plek is dat je daar naartoe wilt. Niet alleen voor je medewerkers, maar voor een grotere groep, ook voor je klanten en leveranciers. Een ontmoetingsplaats voor mensen in én rondom je organisatie.

    We zien het kantoor en het restaurant als meer dan alleen functionele ruimtes. Het zijn levendige ontmoetingsplaatsen waar mensen zich welkom voelen en waar ze graag hun tijd doorbrengen. Dit gaat verder dan puur zakelijke interacties; het gaat om het creëren van een gemeenschappelijke ruimte die de sociale dynamiek van je bedrijf verrijkt.

    Het kantoor en bedrijfsrestaurant als ontmoetingsplaats, dit betekent overigens niet dat er alleen ontmoet, genetwerkt en vergaderd wordt. Aan werkgevers de taak om het beste van twee werelden te creëren: je kunt je er inspannen en ontspannen, online of offline zijn, alleen zijn of samenwerken. En dat alles in één omgeving. Het belangrijkste is dat je diversiteit omarmt en toepast zodat je voor ieder wat wils hebt.

    De traditionele kantoortuin behoort nu tot het verleden, en eilanden met 6 tot 8 werkplekken worden drastisch verminderd. Het gaat niet alleen om hybride werken, maar ook om het aanbieden van kleinere vergaderruimtes die aansluiten bij de individuele behoeften van medewerkers. Het kantoor wordt getransformeerd naar een omgeving die zich aanpast aan diverse werkstijlen en de individuele behoeften van werknemers, zeker ook op het gebied van eten en drinken.

    Omarm deze werkcultuur. Daarna bepaal je waar je als organisatie naartoe wilt. Wat is jouw visie op de mens, wat is de cultuur binnen de organisatie? Jouw kantoor en het bedrijfsrestaurant dienen het anker te zijn van je cultuur en je identiteit. Dat vraagt dat je ook nadenkt over het welzijn van je medewerkers. En dat gaat breder dan alleen gezonde voeding en beweging, ook emotioneel, mentaal, sociaal en maatschappelijk welzijn tellen mee. Als je als werkgever daar meer oog voor hebt én er rekening mee houdt, wordt het voor medewerkers veel aantrekkelijker en relevant om het kantoor en bedrijfsrestaurant te bezoeken.

    Met name de jongere generaties worstelen met het thuiswerken. Zij zijn per definitie al gewend om anders te studeren en anders te werken. Zij willen niet in hun eentje thuis zitten. Organisaties die dat begrijpen, creëren die thuissituatie op het werk. Ze faciliteren in gezond en vers eten en drinken en geven de ruimte om tussendoor te sporten of een yogasessie te volgen.

    Je wilt als bedrijf innoveren en daarvoor de beste talenten aan je binden. Maar ook voor andere generaties geldt dat het erom gaat dat je in weet te spelen op de veranderde manier van werken vanuit je eigen bedrijfscultuur. Dat je een sociaal hart weet te creëren waar je jouw medewerkers zo faciliteert dat het bijdraagt aan hun welbevinden en geluksgevoel. Want uiteindelijk draagt dat weer bij aan hun vitaliteit en productiviteit.

    Want hoe faciliteer je de hybride medewerkers nou het beste in eten, drinken en gastvrijheid?

    Faciliteren van eten en drinken is een strategisch vraagstuk. Het gaat nog meer dan voorheen om wie je bent; je identiteit en wat je wilt uitstralen als bedrijf. Je moet er de cultuur kunnen snuiven van het product of de dienst vanaf het moment dat je binnenkomt tot je weer weggaat. Hierbij speelt het faciliteren van beleving en daarbij eten en drinken een belangrijke rol. Een soort uitgebreide vorm van hospitality. Eten, drinken en hospitality zijn daarmee onderdeel van het sociale hart, maar dan dynamischer ingericht. Eten en drinken zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat beschikbaar, een gezond aanbod gedurende de hele dag. Een smoothie bij binnenkomst en voor ’s avonds een gezonde salade of warme maaltijd om mee naar huis te nemen.

    Met eten en drinken kun je heel erg goed verbinding creëren door het af te stemmen op de doelgroep. Als je je als bedrijf daarvoor wilt inspannen, als je echt die connectie wilt pakken, dan betekent dat automatisch meer maatwerk en meer personalisatie. Wij geloven veel meer in een gepersonaliseerd beleid op basis van de behoeften van de doelgroepen die er die dag bij jou over de vloer zijn. Meer maatwerk en personalisatie betekent ook een nog intensievere samenwerking tussen werkgevers en dienstverleners op het gebied van eten en drinken.

    Onderscheid je in beleving of in gemak. Of doe het allebei (maar niet door elkaar). Meer maatwerk en personalisatie, niet alleen voor je medewerkers, maar voor al je gasten vraagt om een flexibele dienstverlening en ook weer: inzicht in hun behoeften.

    De behoeftes van gasten veranderen en zijn steeds diverser. De rol van de opdrachtgever die met name stuurt op een basislunch voor een schappelijke prijs staat al langer onder druk. Aan de cateraar om hier nieuwe oplossingen voor te ontwikkelen, zowel in conceptvorm als in contractvorm.

    Er is een grotere scheiding ontstaan tussen functioneel eten (middels gemak concepten) en eten gericht op beleving en verbinding. Werkgevers die de behoeften van hun medewerkers in beeld hebben, kunnen hier samen met hun bedrijfscateraar heel goed invulling aan geven. Zo zullen er mensen zijn die behoefte hebben aan extra verbinding. Aan de andere kant zullen er medewerkers zijn die juist gaan voor lekkere, snelle en gezonde gemak oplossingen. En op de dagen dat ze op kantoor zijn, geven medewerkers ook meer uit.

    Het is van essentieel belang dat werkgevers en cateraars samenwerken om een concept te ontwikkelen dat perfect aansluit bij de behoeften van de doelgroepen. Het succes van een cateringconcept staat of valt met de mate waarin het zich onderscheidt, omdat medewerkers vaak kiezen voor iets wat eruit springt. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een concept dat zich onderscheidt door een uitgewerkte beleving, of juist voor gemak. Overigens sluit het een het ander niet uit; het is heel goed mogelijk om zowel beleving als gemak aan te bieden.

    Als cateraar kun je toegevoegde waarde bieden door gemak te faciliteren, bijvoorbeeld met kant-en-klaar maaltijden die medewerkers mee naar huis kunnen nemen. Hier hebben cateraars een streepje voor op retailers, omdat zij zich specialiseren in vers en gezond koken. Met het aanbieden van overwerkmaaltijden op kantoor en heerlijke maaltijden voor thuis toon je als cateraar aan dat je begrijpt dat medewerkers niet alleen op het werk, maar ook daarbuiten behoefte hebben aan kwaliteit en gemak.

    Hoe speel je met eten en drinken in op verschillende doelgroepen?

    Een overtuigend en krachtig belevingsconcept spreekt zelfs de jongere generaties aan. Wanneer we kijken naar verschillende doelgroepen, specifiek gericht op generaties, valt op dat er geen significant verschil is in de voorkeur voor het belevingsconcept versus het gemak scenario. Op het eerste gezicht lijkt het misschien dat jongere generaties zich meer richten op het gemak scenario, omdat ze in eerste instantie denken aan hun behoeften (wat wil ik nu?) en daarna pas nadenken over wie deze behoefte het beste kan vervullen.

    Echter, een sterk concept zal ook jongere generaties aanspreken, omdat zij net zo goed waarde hechten aan beleving en zelfs eerder dan oudere generaties bereid zijn hierin te investeren. Zelfs als ze relatief minder te besteden hebben. Het startpunt is het identificeren van de generaties binnen je bedrijf als een eerste, brede verkenning op weg naar een diepgaander doelgroepenonderzoek. Deze bevindingen worden vervolgens uitgewerkt in persona's en customer journeys.

    Het begrijpen van de diverse generatiebehoeften is cruciaal om een cateringconcept te ontwikkelen dat aansluit bij de voorkeuren en verwachtingen van alle medewerkers, ongeacht hun leeftijd. Door deze inzichten te vertalen naar concrete persona's en customer journeys, kunnen we een gepersonaliseerde en impactvolle ervaring creëren die zowel beleving als gemak omvat, en daarmee een breed publiek aanspreekt.

    Customer Journey Catering

    Analyseer je doelgroep

    Gezondheid en genieten zijn tegenwoordig de nieuwe rijkdom. Het draait allemaal om tijdsbesparing, vereenvoudiging, het elimineren van gedoe, stressvermindering en het gemakkelijk toegankelijk maken van gezondheid. Als werkgever zijn er diverse manieren om hierop in te spelen. Denk aan het garanderen dat het favoriete broodje van je gast altijd beschikbaar is, maar ook aan het combineren van gezondheid met genot.

    Het is van cruciaal belang te beseffen dat genieten een essentieel aspect is voor alle generaties. Mensen zijn bereid te kiezen voor gezondheid, maar het moet wel toegankelijk en eenvoudig zijn. Als cateraar kun je inspelen op deze behoefte door een gezonde levensstijl hand in hand te laten gaan met plezier en smaak. Dit betekent niet alleen het aanbieden van gezonde opties, maar ook ervoor zorgen dat deze keuzes gemakkelijk te maken zijn.

    Door te garanderen dat gezonde en smakelijke opties altijd beschikbaar zijn, bespaar je niet alleen tijd en moeite voor je gasten, maar creëer je ook een werkomgeving die gezondheid en genot stimuleert. Het gaat om het faciliteren van een levensstijl waarin gezondheid niet als een opgave wordt gezien, maar als een toegankelijke en aantrekkelijke keuze voor alle betrokkenen.

    Het is verstandig om de dienstverlening op het gebied van eten, drinken en gastvrijheid te beschouwen als een strategisch vraagstuk. Om een verbinding te creëren met de diversiteit aan bezoekers en doelgroepen, is het van belang dat het aanbod eten en drinken én de gastvrijheid naadloos aansluit op de cultuur van jouw organisatie.

    Deze benadering maakt de eetervaring niet alleen functioneel, maar ook een strategisch middel om het bedrijfsimago te versterken.

    Hoe Van Lier dat doet?

    Het bedrijfsrestaurant is de plek waar collega’s samenkomen om te genieten van de lekkerste en gezondste gerechten. Die bereiden onze medewerkers met verse producten. Met een gastvrij en inspirerend concept wordt de werkdag beter.

    Om een passend cateringconcept te ontwikkelen, horen we graag eerst jouw verhaal.

    Wij stellen ons daarom de vraag; wat is het ideale cateringconcept voor jouw organisatie? Wat wil je uitdragen en uitstralen naar jouw medewerkers of hoe kan het bedrijfsrestaurant jouw groeiambitie als organisatie versterken? Hoe zorg je ervoor dat je catering één van de belangrijkste sfeermakers en smaakmakers wordt binnen jouw werkomgeving?

    Dat is maatwerk en mensenwerk. Deze vragen tonen aan dat een goede inventarisatie de basis is voor succes en samen kunnen we dit scherp krijgen.

     

     


    opgengeklapt e-boek de trends

    Download GRATIS

    De 9 cateringtrends die u beslist niet wilt missen
    Download hier

    Volg ons

    Wilt u op de hoogte blijven?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief.

    Nieuwsbrief

    "*" indicates required fields

    NAAM*
    This field is for validation purposes and should be left unchanged.

    Lees ook

    30 oktober 2024
    Bedrijfscatering Trends voor 2025: wat staat ons te wachten?

    Trends in 2025; we noemen er 5! De wereld van bedrijfscatering verandert in snel tempo. .

    3 oktober 2024
    Veranderingen in de bedrijfscatering!

    4 ontwikkelingen, 5 trends en een hele hoop kansen in de bedrijfscatering   Van broodje .

    24 september 2024
    Over veerkracht en niet opgeven!

    23 SEP, 2024 • Veerkracht 'Toen ik me net in de schulden had gestoken kwam .

    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram