Trends in 2025; we noemen er 5! De wereld van bedrijfscatering verandert in snel tempo. .
Vitaliteit, technologie, duurzaamheid & gezondheid en gastbeleving, dé trends in onze mooie bedrijfstak voor het komende jaar.
Bedrijfscatering wordt steeds meer dienstverlenend, het product wordt minder belangrijk, het gaat veel meer om de manier waarop het wordt aangeboden. Hoe duurzaam is dit broodje, wat betekent deze salade voor mijn gezondheid?
Onze gasten veranderen ook. Generatie Z maakt hele andere keuzes. Voorheen zag je dat kinderen zodra ze ouder werden het gedrag van hun ouders imiteerden. Deze young professionals breken met deze trend.
In dit blog gaan wij dieper in op de trends voor 2024 en telkens met een knipoog naar de jongere generaties.
Hoe hoger de vitaliteit op de werkvloer, hoe lager het ziekteverzuim. Vitaliteit en gezondheid zijn de toverwoorden van de huidige cateringconcepten. Met gezonde voeding wordt een bijdrage geleverd aan de vitaliteit van de medewerkers. Want hoe vitaler de medewerkers, hoe energieker, gemotiveerder, productiever en veerkrachtiger ze zijn.
Mensen worden zich ook steeds meer bewust van het belang van gezonde voeding voor hun algemene welzijn. Dit bewustzijn vertaalt zich naar de keuzes die ze maken, ook als het gaat om bedrijfscatering.
Door met de seizoenen mee te gaan, onnodige toevoegingen te vermijden, te zorgen voor verse producten en duurzame keuzes, zoals bio-verantwoord en een ruime keuze in vegetarische en veganistische producten. Een gevarieerd en creatief aanbod en het stimuleren van diverse smaken en voedselervaringen in het bedrijfsrestaurant heeft bovendien een positieve invloed op de creativiteit en innovatie van de medewerkers.
Voor Generatie Z speelt gezondheid een hele belangrijke rol in de dagelijkse levensstijl. Door aandacht te hebben voor gezonde catering en vitaliteit te stimuleren door middel van diverse vitaliteitsprogramma’s, sluit je als bedrijfscateraar aan op hun gezonde behoeftes. Wel veroorloven ze zich nog wel eens een ongezond momentje, doordat ze nog een heel leven voor zich hebben.
Daarnaast zijn deze young professionals dol op data en cijfers. Informatie over voedingswaarden en de samenstelling van een product is voor deze generatie erg belangrijk.
Het verminderen van voedselverspilling in onze sector blijft een opvallende trend. Innovatieve AI-technologieën spelen een cruciale rol bij het optimaliseren van keukenprocessen en heeft een aanzienlijke impact op de wereld van bedrijfs- en evenementencatering. Door gebruik te maken van deze technologieën kopen we niet alleen efficiënter in, maar verminderen we ook de hoeveelheid verspild voedsel bij onze opdrachtgevers. Niet alleen kostenbesparend maar het draagt ook bij aan het bereiken van duurzaamheidsdoelstellingen.
Met de integratie van technologieën zoals slimme betaal- en bestelapps en mogelijk zelfs geautomatiseerde leveringssystemen kunnen we het cateringproces niet alleen efficiënter en gemakkelijker maken maar wordt de connectie met onze gasten ook ontegenzeggelijk directer.
Het is een kans voor de hele branche om een positieve verandering teweeg te brengen. Dit maakt catering niet alleen smaakvoller, maar ook aanzienlijk groener.
Opgegroeid met een smartphone in de hand en iPad in de andere, geeft Generatie Z duidelijk de voorkeur aan intuïtieve diensten en verwacht dat ook de werkgever en de cateraar hun digitale initiatieven versnellen. Ze kiezen graag voor een gemaksalternatief als genietmomentje en als beloning. Aantrekkelijk voor deze generatie is dan ook een aanbieding of extraatje en er in 1 klik van te genieten, zonder teveel stappen te doorlopen. Ook meal deals en arrangementen kunnen zeer effectief zijn in het aantrekken van deze jong volwassenen.
Geen wifi, geen leven: Generatie Z is altijd online en switcht continu tussen diverse kanalen. Consistente interactie via meerdere kanalen is cruciaal voor een geslaagde gastervaring. Ook was er niet eerder een generatie waarbij social proef en influencers zo’n belangrijke rol spelen in hun consumptiegedrag. TikTok foodtours om nieuwe culinaire ontdekkingen te doen zijn razend populair.
Duurzaamheid is niet langer beperkt tot ecologische overwegingen; het omvat ook sociale en gezondheidsaspecten. Bedrijven willen een positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van hun werknemers als onderdeel van hun bredere duurzaamheidsbeleid.
De verschuiving naar meer plantaardige eiwitbronnen als onderdeel van de eiwittransitie bijvoorbeeld draagt bij aan gezondere voedingskeuzes. Bedrijfscatering speelt hierin een belangrijke rol door een gevarieerd en smakelijk aanbod van plantaardige opties te bieden.
Generatie Z let op hun ecologische voetafdruk en zijn sociaal omgevingsbewust. Als iets niet goed is voor de wereld, verliest het gauw aan betekenis. Deze generatie vindt het belangrijk dat cateraars betekenisvol ondernemen en zich bezighouden met voedselverspilling, plasticreductie en inkoop van verantwoorde(re) producten. Je scoort als bedrijfsrestaurant punten met plantaardige opties, korte transportlijnen van voedingsproducten en het steunen van een lokaal goed doel.
Gastbeleving wordt steeds belangrijker, ook om een praktische reden, namelijk de stijging van prijzen. Medewerkers zijn bereid te betalen voor een totaalervaring die klopt. Met de stijgende prijzen zul je als bedrijfscateraar ook dit jaar extra waarde moeten toevoegen aan de aspecten sfeer, gemak, duurzaamheid en gastvriendelijkheid. Op deze manier zullen je gasten de prijsstijgingen begrijpen en het bedrijfsrestaurant blijven bezoeken.
Dezelfde burger eten als de rest van je collega’s? Nee, Generatie Z staat voor individualiteit en stelt liever hun eigen maaltijd samen. Bied daarom keuzes aan; een borrelplank die je zelf kunt customizen of toppings naar keuze voor de burrito of bowl.
Plaats en tijd spelen voor deze generatie op het web geen rol, dat vertaalt zich naar een dynamische levensstijl. Geen vaste ontbijt of lunchmomenten, óf werktijden. Je doet er als bedrijfscateraar dus goed aan gerechten aan te bieden in verschillende porties, voor een tussendoortje of volwaardige maaltijd, want zo sluit je aan op hun behoefte aan vrijheid om te kunnen werken waar en wanneer zij willen.
Eten draait voor de jongere generaties ook veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Generatie Z wil weliswaar snel een hapje eten, maar als ze de tijd hebben, willen ze geen druk voelen om te vertrekken. Ze voelen zich prettig in informele ruimtes met lange tafels om te delen, restobar-achtige ruimtes, waar ze een langere tijd kunnen eten, drinken en kletsen met collega’s.
Het is essentieel voor bedrijven om te begrijpen dat bedrijfscatering meer is dan alleen het verstrekken van eten & drinken. Het gaat om het creëren van een positieve, gastvrije omgeving die bijdraagt aan het welzijn en de tevredenheid van medewerkers.
Bedrijven die aandacht besteden aan de gezondheid en vitaliteit van hun medewerkers onderscheiden zich als aantrekkelijke werkgevers. Het laat zien dat je als werkgever waarde hecht aan het welzijn van je medewerkers en gasten, en je inzet voor kwaliteit. Dit helpt bij het aantrekken en behouden van getalenteerde professionals en draagt bij aan het imago van je bedrijf, zowel intern als extern.
En wat betreft Generatie Z, ze zijn aanvoerders van de gemak generatie, waar in 2030 de helft van de Nederlanders onder valt. Geen onbelangrijke groep dus. Investeer in de belevingswereld van deze generatie, leer ze nog beter kennen en integreer die kennis om zo goed mogelijk aan te sluiten bij deze interessante en groter wordende doelgroep.
"*" indicates required fields
Trends in 2025; we noemen er 5! De wereld van bedrijfscatering verandert in snel tempo. .
4 ontwikkelingen, 5 trends en een hele hoop kansen in de bedrijfscatering Van broodje .
23 SEP, 2024 • Veerkracht 'Toen ik me net in de schulden had gestoken kwam .